Thursday, April 15, 2010

part 6 : Itulah sinar

Balik kerja, aku terus manjakan diri aku di bilik air. Biar penat hilang, dek air suam-suam kuku itu. Terasa sunyi. Adilla tiada. Mulalah aku rasa tiada arah.

Sesudah sembahyang Asar, aku baring di atas katil. Menelek purse yang tiada isi. Namun, aku tersentuh apabila aku terpandang sekeping gambar yang masih aku simpan. Gambar arwah Fikri....

Walaupun Fikri telah pergi, jauh di sudut hati aku nak buang dia dari diri aku. Aku tetap sayangkan dia..

Airmata mengalir teringatkan arwah Fikri. Tergamak orang bunuh dia disebabkan aku. Yang membunuh Fikri adalah keluarga dia sendiri! Semua sebab aku! Sebab aku!! Sebab aku!! Aku meraung keseorangan.

Kalau aku jauhkan diri aku dengan Fikri. Menarik diri terlebih dahulu, pasti peristiwa ini tidak terjadi.Salah aku!!!!


Keluarga Fikri tidak sukakan aku kerana keturunan aku! Tapi perlukah aku buang ayah, mak aku!! Perlukah aku buang Fikri. Yang mana, semuanya orang yang aku sayang....Oh Tuhan. Kenapa dunia terlalu kejam. Kenapa!!!

Kenapa sampai begitu sekali mereka benci aku!!Kenapa!!Sanggup ayah Fikri mengacukan pisau ke dada anaknya. Fikri tidak putus membela aku. Sampaikan ayahnya terlalu mengikut perasaan dan menikam Fikri.

Semuanya tidak terjawab. Berlaku terlalu pantas. Berlaku tanpa rela...Oh Fikri aku rindu akan dikau..Air mata mengalir membasahi pipi.


Telefon bimbit aku berbunyi. Tetapi..aku malas. Malas untuk melayan semua panggilan.

Mood aku tidak stabil waktu itu.. Aku melayan perasaan, sampai aku terlelap di atas katil..


****

"Elly!!! Elly!! Bangun!!! Dah Subuh ni!!!" Adilla menepuk-nepuk badan aku. Aku tengah mamai-mamai lagi menyapu-nyapu mata yang tidak gatal.
"Dah subuh ni Elly!!!"


"Ya Allah Dilla dah Subuh!! Aku tertidur petang semalam sampai ke pagi?Ya Allah Dilla!! Nape ko tak gerak aku?"

"Ko lena sangat semalam. Tak sanggup aku nak gerak...Eh mata ko bengkak. Ko sakit mata ke? Ke ko nangis?? ha!!"

"Ye ke?" Aku buat-buat tanya kepada Adilla.

"Aku sakit mata kot Dilla. Aku taknak pergi kerja la. Macam tak sihat...Cuba ko rasa badan aku?" Aku bagi alasan. Sesungguhnya mood aku masih tidak elok. Terlalu susah aku nak melupakan arwah Fikri. Aku perlukan rehat. Untuk sementara waktu, bukan terlalu lama. Aku juga ada kerjaya. Aku perlu fikir kerjaya aku.

"Emmm panas sikit..ye la ko amiklah MC..eah? Pergi sembahyang dulu.." Kata Adilla setelah rasa suhu di belakang badan aku.

Dengan lemah longlai aku pergi ambil air sembahyang.. Sempat lagi aku curi pandang mata aku. Ah ah la bengkak gila! Padanlah Adilla tegur tadi!! Ya Allah!!

Lepas Subuh, aku mengelamun lagi. Perlukah aku begini sepanjang hayat aku?

Aku pejam mata rapat-rapat dan buang segalanya. Aku merenung di luar jendela. Aku hirup dalam-dalam udara pagi. Sungguh tenang..




bersambung.....

No comments: